Risiko Beli Tanah Geran Pemilikan Bersama.

RISIKO BELI TANAH GERAN PEMILIKAN BERSAMA.
Masalah yang selalu dihadapi oleh pembeli tanah geran pemilikan bersama adalah untuk kenal pasti pemilik bersama yang lain.
Lebih-lebih lagi jika sekiranya maklumat tentang pemilik bersama yang dinyatakan dalam geran adalah tidak lengkap, seperti tiada nombor kad pengenalan mereka atau tiada alamat mereka dan sebagainya. Ini boleh berlaku khususnya kepada geran tanah dulu-dulu.
Masalah akan timbul apabila anda ingin buat pecah- bahagian anda kelak. Atau apabila anda ingin bangunkan (develop) bahagian anda tersebut. Atau ada pihak yang ingin beli keseluruhan tanah tersebut untuk dibangunkan.
Memandangkan tanah tersebut berstatus milikan bersama sudah pasti kebenaran dan persetujuan daripada pemilik bersama yang lain diperlukan sebelum urusan tersebut boleh dilakukan.
Walaupun dalam Kanun Tanah Negara membolehkan mana -mana pemilik bersama melakukan pecah-bahagian miliknya sahaja, tertakluk kepada syarat syarat yang ditetapkan dalam Kanun Tanah Negara, tetapi sekiranya anda bercadang untuk bangunkan tanah tersebut secara keseluruhan, persetujuan pemilik bersama adalah di perlukan. Begitu juga jika tanah tersebut ingin dijual keseluruhannya, persetujuan daripada pemilik bersama juga diperlukan.
Dari segi praktikalnya sesuatu tanah milikan bersama itu lebih bernilai dan menguntungkan jika ianya dibangunkan atau dijual secara kolektif berbanding berasingan. Selain dapat berkongsi kos sesama sendiri, ianya juga dilihat lebih ekonomikal dan memberi nilai tambah kepada tanah tersebut.
Sekiranya masalah ini berlaku kepada anda, apakah yang sepatutnya anda lakukan?
1. Kenal pasti sama ada pemilik bersama tersebut masih hidup atau telah meninggal dunia. Caranya adalah cuba bertanyakan dengan penduduk kampung sekiranya mereka mengenali pemilik tersebut dan mengetahui sama ada mereka masih hidup atau sebaliknya.
2. Jika pemilik tersebut telah meninggal dunia carilah waris-waris mereka yang terdekat. Proses mencari waris ini bukanlah mudah. Ianya memerlukan kesabaran dan usaha gigih. Mungkin juga boleh minta bantuan daripada penduduk kampung yang mungkin mengenali waris-waris mereka.
3. Setelah berjumpa dengan waris -waris mereka, waris-waris mereka perlulah failkan permohonan pusaka untuk melantik pentadbir harta dan seterusnya menurun milikkan bahagian tersebut kepada waris-waris yang berhak.
4. Selepas pentadbir harta dilantik dan bahagian tersebut telah di turun milik kepada waris-waris mereka yang sah, anda perlulah berurusan pula dengan kesemua waris-waris tersebut dan mendapatkan kebenaran majoriti mereka untuk membolehkan pecah bahagian atau urusan pembangunan tanah dilakukan atau persetujuan daripada semua pemilik bersama untuk menjual.
5. Sekiranya tidak pasti pemilik bersama tersebut telah meninggal dunia atau sebaliknya, dan tidak dapat dikenalpasti waris-waris mereka yang sah walaupun setelah pelbagai usaha dilakukan, anda perlulah membuat iklan di akhbar dan ditampal kan juga di papan kenyataan pejabat tanah atau mahkamah untuk pemilik bersama tanah atau waris-waris pemilik bersama tadi menghubungi anda atau peguam anda dalam tempoh masa tertentu dan mengemukakan bukti bahawa mereka adalah pemilik bersama atau waris mereka yang sah.
6. Jika masih tidak berjumpa juga dengan pemilik bersama atau waris-waris mereka, anda mungkin terpaksa memfailkan Permohonan Anggapan Kematian di mahkamah. Dan anda perlulah mengemukakan saksi atau bukti- bukti yang dapat meyakinkan mahkamah bahawa pemilik bersama tadi bolehlah dianggap sebagai telah meninggal dunia.
7. Jika sekiranya tiada waris-waris mereka yang sah, berkemungkinan bahagian tanah milikan bersama itu akan diserahkan kepada Baitul Mal. Dan seterusnya anda perlu pula berurusan dengan Baitul Mal.
Rasanya kalau saya nak ceritakan lagi masalah ini ia akan menjadi bertambah complicated dan memeningkan.
Cuma apa yang hendak saya katakan adalah elakkan lah beli tanah yang berstatus pemilikan bersama, khususnya pemilik bersama yang anda sendiri memang tidak pernah mengenalinya pun sebelum ini.
Ianya boleh menyebabkan masalah kepada anda suatu hari nanti.
Maka sebaik-baiknya belilah tanah yang pemiliknya seorang sahaja kerana ianya boleh terus dipindahmilikkan kepada nama anda dan sekiranya anda ingin membangunkannya atau menjualnya kelak ianya tidak melibatkan pihak- pihak lain. Yang pasti anda bebas melakukan apa sahaja dengan tanah tersebut.
Terima kasih.

Related Posts