Tiba-Tiba Ramai Sembang Pasal KPOP Macam La Pakar Sangat..

Oleh : Ayman Rashdan Wong
Tiba-tiba ramai sembang pasal K-Pop macam tahu. Padahal mungkin satu-satunya lagu K-Pop yang tahu ialah "Gangnam Style". Tak kenal siapa tu EXO, apa tu BTS, siapa TWICE, Red Velvet, Gfriend. Tak faham apa maksud "all-kill", "comeback stage", "goodbye stage" atau "4th Generation". Tak tau apa tu "Shawol", "SONE" atau "Buddy".
Kalau tak tahu, macam mana nak memahami fenomena dan tarikan K-Pop kepada remaja? Akhirnya semua mengkritik dari atas "intellectual high horse" dan "holier than thou".
Sebenarnya K-Pop bukan sekadar hiburan. Ia adalah "sub-culture". Setiap kumpulan/artis mempunyai "fandom" yang digerakkan oleh peminat (SHINee punya panggil "Shawol", Gfriend punya panggil "Buddy", Big Bang punya panggil "V.I.P."). Di kalangan peminat ni bukan saja terbentuk ikatan "bonding" malah ada interaksi rapat dengan idola mereka.
Ambil contoh Taeyeon. Ibu bapanya buka kedai cermin mata di Jeonju. Jadi peminatnya selalu mengunjungi kedai itu dan meninggalkan cenderamata. Ibu bapanya pun berkongsi dengan peminat tentang jalan kehidupan anak mereka. Dan Taeyeon akan berterima kasih kepada setiap peminat atas kiriman cenderamata. 
Dengan bonding sebegini, apa nak hairan kalau peminat-peminat K-Pop mengekspresi kesedihan melampau ke atas pemergian ikon mereka.
Artis tempatan kita tak mampu wujudkan sub-culture sebegini. Paling hampir pun Too Phat. Kebanyakan artis kita hanya penghibur yang tiada karakter, menjana publisiti atas gosip murahan. 
Tentu mereka tak menarik bagi remaja yang memerlukan "emotional support" dan "social meaning" dalam kehidupan moden yang "atomistic".
Saya ingat nak kupas lagi lanjut pakai teori Alexis de Tocqueville tentang social group. Tapi saya dah janji tak menulis artikel lagi untuk tahun 2017. Ini hanya sekadar royanan hari Ahad.

Related Posts