Saya bodoh diperdaya hidup-hidup - Nurul Ain.


Masih ingat tentang kisah kontroversi pelakon nurul ain nordin yang berbadan separa bogel untuk poster filem seram "Satu malam kubur berasap"? Filem tersebut kini bakal ditayangkan di pawagam dan Nurul Ain tampil membuat penjelasan apa yang sebenarnya berlaku di sebalik kontroversi gambar "bogelnya". 

Petikan kenyataan Nurul Ain berhubung isu tersebut yang dipetik dari cetakan utusan malaysia ;


“Saya memang silap besar sebab tak teliti semula gambar yang diambil selepas fotografi untuk promosi filem itu. Saya terlalu letih dan kalut dek terlalu lama menunggu dari pukul 9 pagi hingga 11 malam bersama artis-artis lain.

Ketika ditanya bagaimana sesi fotografi itu berlangsung, Ain berkata, “Semasa fotografi itu, jurugambar meminta saya berkemban kain batik tanpa memakai coli.”

Katanya, dia malas nak membantah sebab hendak balik awal dan berehat. Tetapi dia tidak memberitahu kenapa tidak menolak padahal ini mengaibkan dirinya. Ain juga tidak memberitahu perhitungannya antara menggadai maruah agama dan keperluan kerjaya kerana melakukan fotografi itu. Ini yang menimbulkan banyak persoalan kalangan masyarakat.

“Tapi bila gambar itu tersebar, saya jadi keliru. Macam mana boleh gambar itu keluar dari syarikat itu sedangkan saya tak dimaklumkan apa-apa. Tup-tup satu Malaysia dah kutuk saya,” katanya.

Persoalannya Ain sendiri merelakan gambarnya diambil sedemikian rupa. Kalau dia membantah, jurugambar tentu tidak boleh memaksa. Masyarakat melihat ada “kesengajaan” kemudian meletakkan kesalahan kepada pihak lain.

Rentetan daripada itu juga, ibu Ain, Aminah Illadad Khan yang juga seorang pensyarah di sebuah kolej tidak bertegur sapa dengan anaknya.

“Saya tak tahu nak cakap macam mana bila Mama tak nak bercakap dengan saya selama sebulan. Saudara mara menjauhkan diri bila saya balik kampung di Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Kekasih menjauhkan diri dan rakan terdekat pula jijik melihat saya.

“Ada pensyarah di universiti pula mahu saya berhenti dari mengikuti kuliah (Diploma Teknologi Kreatif dan Artistik, UiTM Shah Alam, Selangor) serta merta. Kenapa baru sekarang wanita berusia 23 tahun ini menyuarakan dukacita terhadap gambar tersebut? Kenapa tidak awal-awal lagi sebagai membuktikan dia dimangsai?

“Saya adalah pekerja syarikat filem itu sejak 1 Mac sebelum berhenti pada September lalu. Sepanjang tempoh itu, saya tak dibenarkan membuka mulut oleh majikan. “Saya nak orang tahu bahawa saya bukan ‘pelacur’ murahan yang sanggup menggadaikan maruah untuk lariskan filem ,” tambahnya lagi.

Macam biasa, salahkan orang lain lagi. Nurul2, apa kata kalau Nurul mengakui je ia salah Nurul. Dan berubahlah ke arah yang lebih baik. Sebab orang yang sanggup buka baju dan buka baju dalam dan pakai kain batik, berkemban adalah diri sendiri. 

Walaupun ada yang suruh tetapi Nurul boleh cakap takmo. Jadi di sini sudah tentulah Nurul orang yang wajar dihentam. Akan tetapi krew produksi juga tidak terlepas dari tanggungjawab. Sebab mengedarkan gambar2 Nurul untuk tujuan promosi filem. Mereka cuma fikirkan keuntungan semata2. Jelas disini mereka mempergunakan badan Nurul untuk meraih kontroversi dan melariskan product mereka. 

Dan Nurul seharusnya lebih berhati2. Jangan lagi sanggup gadaikan body untuk keuntungan orang lain. Tapi apa pun artis2 seperti Nurul, Zarina, Maya dan lain2 seharusnya diawasi dan diberikan dakwah sebab dorang nampaknya tak faham batasan seorang artis dan pelakon. 

Menjadi pelakon bukanlah tiket untuk ko buat apa sahaja atas nama lakonan beb. Bila larh LFF, FINAS, JAWI, JAKIM neh nak kawal seme kelucahan yang semakin menggila di Malaysia neh. Makin lama makin banyak pula filem berunsur tahyul dan seks di pasaran. Aduhaii.

Related Posts