Kerajaan Jimat RM11 Billion Selepas Hapuskan Subsidi Petrol Pada Tahun 2015 - Timbalan Menteri.


Kerajaan dijangka dapat menjimatkan perbelanjaan sebanyak RM11 bilion tahun ini hasil daripada pelaksanaan penetapan harga runcit bahan api mengikut kaedah pengapungan terkawal yang bermula Disember tahun lepas.

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Johari Abdul Ghani berkata langkah rasionalisasi tersebut menepati sasaran kerajaan dalam menghadapi cabaran ekonomi global dan penjimatan untuk disalurkan pada golongan sasaran yang berpendapatan rendah lapor BERNAMA.

"Seperti pengurangan subsidi gula yang kita laksanakan pada tahun 2013, kerajaan dapat menjimatkan RM300 juta setahun dan semua rasionalisasi subsidi ini dikembalikan untuk kebaikan rakyat," katanya ketika menjawab soalan Senator Dr Syed Husin Ali pada persidangan Dewan Negara di sini Selasa.

Syed Husin meminta kementerian menyatakan penjimatan daripada penghapusan subsidi-subsidi pada tahun ini mengikut jenis subsidi.

Johari berkata walaupun kerajaan melaksanakan langkah mengurangkan subsidi, ia telah disalurkan untuk meneruskan bantuan kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana seperti penambahan kadar Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) setiap tahun dan pemberian bantuan tunai persekolahan.

"Bantuan lain ialah meneruskan Baucar Buku 1Malaysia, penambahan lebih banyak Kedai Rakyat 1Malaysia, pembukaan lebih banyak Klinik 1Malaysia dan bantuan pendidikan yang ditambah peruntukannya pada bajet tahun depan," katanya.

Johari berkata hasil penjimatan juga disalurkan kepada kementerian berkenaan yang boleh menyediakan kaedah untuk membantu rakyat seperti peruntukan untuk pembinaan lebih banyak rumah mampu projek perumahan rakyat (PPR) dan rumah mampu milik.

"Selain dari sasaran penjimatan untuk membantu golongan rakyat, langkah pengurangan dan rasionalisasi subsidi juga didapati mengurang dan menghapus ketirisan," katanya lagi menurut laporan berkenaan.

Related Posts