Bagaimana Terbentuknya Santa Klaus..

Oleh : Firdaus Wong Wai Hung (Official)

Santa Claus Tidak Kenal Rusa Terbang & Kereta Salji?

Santa Claus adalah satu watak yang sangat terkenal di dalam perayaan Krismas. Watak ini diambil dari seorang tokoh agama Kristian iaitu Saint Nicholas (270-343 M) yang merupakan seorang Bishop Kristian dari Myra (Lycia, Turki hari ini) di abad ke 4 M di bawah kerajaan Rom.[1]

Beliau dikenali sebagai seorang yang bermurah hari dan gemar membantu orang. Setelah beliau meninggal pada 6 Disember 343, kisah tentang kebaikkannya itu tersebar di seluruh dunia Kristian dan ia mulai disebut sehingga ulang tahun kematiannya itu sentiasa dirai oleh masyarakat Kristian Barat dan Timur.



Perayaan mengingati beliau itu dikenali sebagai Saint Nicholas Day yang dirayakan pada 5/6 Disember oleh masyarakat Kristian Barat dan 19 Disember oleh masyarakat Kristian Timur.[2] Pada abad 13 M, sejarah ketokohan St Nicholas mula dikenali di Belanda dan beliau dikenali sebagai sebutan Sinterklass.

Perayaan Saint Nicholas Day ini telah berlaku kombinasi dengan perayaan Krismas pada 25 Disember memandangkan jarak tarikh kedua sambutan itu tidak jauh. Sehingga apabila berlaku Krismas maka watak Santa Claus tidak dapat dipisahkan. Akan tetapi watak Santa Claus pada zaman awal tidak dikenali seperti bentuk hari ini. Wataknya yang berpakaian serba merah, menaiki rusa terbang dan memberi hadiah ke dalam stokin itu merupakan penokok tambah oleh zaman terkemudian. Ia berpunca dari beberapa faktor:

1) Imej memberi hadiah ke dalam stokin: John Pintard yang merupakan pengasas kepada New York Historical Society merupakan individu penting dalam mempromosikan watak Santa Claus memberi hadiah ke dalam stokin. Pada hari Saint Nicholas Day pada tahun 1810, Alexander Anderson iaitu kerabat John Pintard telah melukis watak St. Nicholas meletakkan hadiah ke dalam stokin kaki kanak-kanak yang tergantung rapi. Ia seolah-oleh menggambarkan bagaimana St Nicholas membantu setiap orang. Hasil dari lukisan tersebut maka tersebar gambaran Santa Claus memberi hadiah ke dalam stokin ke dalam filem dan lukisan.

2) Imej menaiki kereta salji dan rusa terbang: Pada tahun 1822 terdapat seseorang yang penulis bernama Clement Moore menulis sebuah buku cerita bertajuk The Night Before Chirstmas dan di dalam buku tersebut beliau menambahkan beberapa elemen kisah dongeng dari Jerman dan Norway. Ia mengambarkan Santa Claus seorang dewa yang memiliki kelebihan yang istimewa. Dalam buku tersebut menambah konsep Santa Kalus menaiki kereta salji yang ditarik oleh lapan ekor rusa terbang, yang digunakan Santa untuk mengantar hadiah yang dimasukkan ke dalam stokin kaki kanak-kanak.

3) Imej berbaju merah dan putih: Baju Santa Claus yang disinonimkan dengan warna merah adalah disebabkan faktor komersial produk antaranya jenama gula-gula Sugar Plums di Amerika Syarikat pada tahun 1868 menunjukkan Santa Claus memakai baju merah. Setelah itu, imej Santa Claus disinonimkan warna merah putih adalah hasil promosi besar-besaran dari Coca-Cola pada tahun 1931 iaitu sebuah lukisan oleh Haddon Sundblom mengambarkan Santa Claus memakai baju merah dan putih seperti yang terkenal pada hari ini.[3]

Selain dari Santa Claus, pokok Krismas juga adalah simbolik yang sinonim dengan perayaan tersebut. Pokok Krismas yang biasa digunakan untuk perayaan ini adalah terdiri dari jenis pohon cemara. Sejarah menghias pokok cemara ini ia bermula dari Martin Luther dari Jerman yang merupakan reformis Protestan di dalam agama Kristian pada abad ke 16 M.

Dikisahkan pada suatu malam saat Martin Luther sedang berjalan-jalan di hutan. Dia kagum dengan keindahan gemerlap bintang di langit yang sinarnya menembusi celah-celah pohon cemara tersebut. Lalu Martin Luther menebang sebuah pohon cemara kecil dan membawanya pulang ke rumah. Untuk menciptakan gemerlap bintang seperti yang dilihatnya di hutan, Martin Luther memasang lilin-lilin pada setiap dahan pohon cemara tersebut.[4] Dari tradisi ini bermulanya konsep menghias pohon cemara dan dibuat pada perayaan Krismas.

Menghiasi pokok Krismas pada malam Krismas ini masih lagi menjadi perdebatan di kalangan masyarakat Kristian sendiri. Ada yang menolak berdasarkan ia bukan ajaran di dalam Bible. Malah ada pandangan yang menolak mengatakan ia adalah pengaruh dari ajaran paganisme iaitu dari perayaan Saturnalia yang dirayakan oleh masyarakat Rom pada suatu ketika dahulu. Masyarakat Rom akan menghias pokok dengan mengantung topeng-topeng kecil sempena hari kelahiran dewa Sol Invictus pada 25 Disember.

Kesimpulan

Hasil dari pengaruh ini menyebabkan wujudnya bentuk amalan yang disandarkan kepada agama yang akhirnya amalan tersebut menjadi perbahasan dikalangan ilmuan Kristian sendiri. Contoh terdekat adalah perayaan Krismas pada 25 Disember itu sendiri menjadi perdebatan.

Selain itu, watak Santa Claus juga dibayangi dengan imaginasi oleh orang terkemudian dengan menokok tambah rusa terbang bersama kereta salji dan imej berpakian serba merah. Penokok tambah itu berlaku secara bertahap sehingga ia menjadi imej yang penting di dalam perayaan Krismas.

Kini dapat dilihat, antara promosi mereka adalah dengan mengenakan pakaian seperti Santa Claus, pemakaian topi Santa Claus dan tanduk rusa sebagainya itu merupakan imej pemakaian orang Kristian bagi menyambut Krismas. Walaupun ia bukan suatu bentuk ajaran di dalam agama Kristian tetapi ia sudah membentuk suatu imej dan identiti khusus bagi penganut agama Kristian bagi sambutan Krismas.

Nota kaki:
_____________________

[1] Lihat Lloyd, John Mitchinson (2008). The book of general ignorance (Noticeably stouter edition). Faber and Faber, hlm 318.


[2] Lihat Carus, Louise (2002). The Real St. Nicholas. Quest Books, Illinois, USA, hlm 2


[3] Lihat laman web Coca-Cola, 5 Things You Never Knew About Santa Claus and Coca-Cola artikel 1 Januari 2012 - www.coca-colacompany.com


[4] Lihat laman web History, History of Christmas Trees, artikel 27 Oktober 2009 - www.history.com

R&D Team Multiracial Reverted Muslims

Related Posts