Kenali Mikhail Timofeyevich, Pencipta Senapang AK-47 Yang Terkenal Di Seluruh Dunia.

Oleh : Awie Black

Sedikit kisah mengenai pencipta AK-47. Mikhail Timofeyevich Kalashnikov, nama yang tidak pernah asing dalam dunia persenjataan. 

Mikhail Timofeyevich
Mikhail Timofeyevich

Kita semua mengenali beliau sebagai pencipta senapang AK-47 yang sangat popular dengan kuasa tembakan dan reka bentuk yang unik serta kelasakkannya. 

Walaupun selepas 69 tahun penciptaan AK-47 ia kekal relevan dan digunakan secara meluas oleh pasukan keselamatan di seluruh dunia.


Selain itu, AK-47 juga merupakan senjata pilihan bagi semua organisasi pengganas dan kumpulan pemberontak. AK-47 dianggarkan telah dicipta lebih daripada 100 juta unit tidak kira sama ada ia dikeluarkan secara rasmi ataupun secara rasmi haram. 

Namun begitu adakah kita mengetahui tentang latar belakang pencipta senjata yang paling terkenal di dunia?? Saya tidak menafikan bahawa terdapat sebahagian daripada kita sudah tahu tentang latar belakang Mikhail Kalashnikov tetapi berapa ramai?? 

Di sini saya akan menerangkan lebih lanjut mengenai pencipta AK-47, Mikhail Kalashnikov Mikhail Timofeyevich Kalashnikov (Russian: Михаил Тимофеевич Калашников) dilahirkan pada 10 November 1919 di Kurya, Altai Governorate, Russia SFSR (kini dikenali sebagai Altai Krai, Rusia). 

Ibunya Frolovna Aleksandra Kalashnikova (Russian: Александра Калашникова Фроловна dan bapanya bernama Timofey Aleksandrovich Kalashnikov (Rusia; Тимофей Александрович Калашников). Mikhail mempunyai tiga adik-beradik iaitu Agasha,, Anna dan Victor Kalashnikov. Pada tahun 1930 beliau dan keluarganya telah pulang ke kampungnya di Nizhnyaya Mokhovaya, Wilayah Tomsk. 

Mikhail berminat dalam semua jenis mesin dan pada masa yang sama berminat untuk puisi. Masa remaja beliau dipenuhi dengan aktiviti pemburuan. Beliau selalu memburu dengan menggunakan senapang milik bapanya. 

Selepas beliau menamatkan gred ke-7 beliau telah diberi kebenaran untuk meninggalkan rumahnya di kampung Nizhnyaya Mokhovaya, Wilayah Tomsk. 

Beliau telah kembali ke kampung lamanya di Kurya Altai dan mendapat pekerjaan sebagai mekanik di sebuah stesen traktor. Beliau berminat untuk membangunkan senjata. Pada tahun 1938,, beliau telah diserap ke dalam Tentera Merah. 

Oleh kerana badan-badan kecil dan kemahiran dalam bidang mekanikal mereka beliau telah ditugaskan sebagai mekanik kereta kebal. 

Beliau berkhidmat dengan T-34s of the 24th Tank Regiment 108th Tank Division ditempatkan di Lviv sebelum rejimen tersebut berundur selepas Pertempuran Brody pada Jun 1941. Semasa Pertempuran Bryansk,, Beliau telah cedera dan dimasukkan ke hospital. 

Semasa di hospital beliau telah terdengar rakan-rakan seangkatannya mengadu tentang masalah pada senapang Soviet. Pada masa itulah beliau telah mendapat idea untuk mencipta senapang yang lebih baik daripada standard infantri rifle Soviet. 

Setelah beliau menganalisis tentang kelemahan raifle infantri standard Soviet beliau telah mencipta sebuah Submesingan (SMG). Malangnya,, SMG ciptaan beliau tidak diterima oleh kerajaan Soviet pada ketika itu. 

Tetapi kerajaan Soviet telah menyedari tentang bakat beliau  lalu kerajaan Soviet telah menugaskan beliau di Central Scientific-developmental Firing Range for Rifle Firearms of the Chief Artillery Directorate of the Red Army. Pada tahun 1944 beliau telah mencipta sebuah karbin yang menggunakan sistem gas-operated dan menggunakan katrij 7.62×39mm. Senjata ini banyak dipengaruhi oleh M1 Garand buatan US. 

Sekali lagi malang buat beliau apabila senjata rekaannya tidak diterima oleh kerajaan Soviet. Karbin beliau telah tewas kepada karbin buatan Simonov yang mana telah memasuki perkhidmatan Soviet sebagai raifal infantri standard yang dikenali sebagai SKS. SKS singkatan kepada karbin isian sendiri (Russian ; Самозарядный карабин системы Симонова). 

Namun beliau tidak berputus asa. Pada tahun 1946 beliau telah dipilih untuk membangunkan senjata yang telah beliau reka yang digelar sebagai "Mikhtim" (singkatan kepada nama beliau Mikhail Timofeyevich). Ciptaan beliau telah menjadi prototaip bagi pembangunan keluarga senjata prototaip. Proses pembangunan senjata tersebut berakhir pada tahun 1947. 

Senjata tersebut bergelar AK-47. AK singkatan kepada Avtomat Kalashnikov (Russian ; Автомат Калашникова). AK-47 menjadi raifel standard infantri Soviet Union pada tahun 1949. Pada tahun 1963 beliau telah mencipta sebuah lagi raifal yang menggunakan reka bentuk AK-47 yang digelar sebagai AKM. AKM singkatan kepada Kalashnikov dimodenkan (Russian ; Автомат Калашникова Модернизированный). 

AKM lebih ringan dan lebih murah untuk dikeluarkan kerana penggunaan penerima keluki dicap (bagi menggantikan gilingan penerima keluli pada AK-47) dan penambahbaikan pada pemampas muncung. 

Dari AKM yang beliau membangunkan varian Squad Automatic Weapon (SAW) yang dikenali sebagai RPK. RPK singkatan kepada Mesingan Tangan Kalashnikov (Russian: Ручной пулемет Калашникова). Beliau juga membangunkan General-Purpose PK. PK singkatan kepada Mesingan Kalashnikov (Russian ; Пулемет Кала́шникова) (varian asal kepada PKM PKP dan lain-lain). 

PK menggunakan katrij 7.62×54R,, iaitu katrij yang paling berkuasa berbanding Mosin Nagant. PK Mesingan menggunakan belt-feed dan bukannya magazine standard seperti RPK. Selain daripada senjata-senjata diatas beliau juga telah mencipta senjata lain tetapi masih mengekalkan sistem dan bentuk AK-47. Antara senjata yang dicipta beliau ialah ; 

1-) AK-74 
2-) AK-101/102/103/104/105 
3-) AK-12 
4-) Saiga Semi-Automatik rifle 

Mikhail Timofeyevich Kalashnikov meninggal dunia 23 Disember 2013 pada usia 94 di sebuah hospital di Izhevsk, Udmurtia. Beliau meninggal dunia kerana pendarahan gastrik. 

Pada bulan Januari 2013 beliau telah menulis sepucuk surat dan mengutuskan surat tersebut kepasa Pemimpin Gereja Ortodoks Russia, Paderi Patriarch Kirill pada enam bulan sebelum kematiannya. 

Dan surat tersebut telah diterbitkan oleh akhbar harian Rusia,, Izvestia. Dalam surat itu beliau menyatakan bahawa beliau mengalami "sakit rohani" mengenai sama ada beliau bertanggungjawab atas kematian yang disebabkan oleh senjata-senjata yang dicipta. 

Diterjemahkan dari surat yang disiarkan beliau menyatakan, "sakit yang tidak tertanggung, soalan yang tiada jawapan: jika senapang saya membunuh orang yang tidak berdosa,, oleh itu, saya Mikhail Kalashnikov berumur sembilan puluh tiga tahun (93 tahun) anak petani dan beragama Kristian Ortodoks bertanggungjawab ke atas kematian semua orang termasuklah musuh?"

Paderi yang menerima surat berkenaan telah menulis kembali kepada Kalashnikov dan mengucapkan terima kasih kepada Kalashnikov, dan berkata bahawa "beliau adalah satu contoh patriotisme dan merupakan sikap yang betul untuk membangunkan negara ini". 

Kirill berkata "gereja mempunyai kedudukan yang jelas apabila senjata yang mempertahankan tanah air, gereja menyokong pencipta dan tentera yang menggunakannya." 

Beliau menjadi salah satu orang yang pertama dikebumikan di Tanah Perkuburan Memorial Tentera Persekutuan.

Related Posts