6 Punca Utama Kenapa Daun Tanaman Anda Menjadi Kekuningan.

Kadang-kadang kita menjadi buntu dan keliru kenapa sesetengah pokok yang ditanam daunnya menjadi kekuningan secara tiba-tiba. Dan bila ini berlaku sudah tentulah kita risau jika tanaman itu akhirnya akan merosak dan mati.

Berikut dibawah ialah punca-punca kenapa sesetengah tananam anda daunnya bertukar menjadi kekuningan;

1. Garam terkumpul 

Garam laut yang terdapat di dalam air dan menjadi kerak pada permukaan tanah merupakan antara sebab daun bertukar warna. Cara atasi : gemburkan tanah dan elak penggunaan baja berlebihan. 

2. Akar reput 

Masalah ini menyebabkan tanaman sukar mendapat air yang mencukupi. Akar reput disebabkan akar yang berat, tanah basar atau akar yang berlendir. Cara atasi : siram mengikut kesesuaian tanah dan tanaman. Elak tumbuhan hidup berendam dalam air yang penuh. 

3. Sensitif kepada fluorida 

Terdapat tumbuhan seperti famili Dracaenas, Cordyline dan Calathea yang sensitif terhadap fluorida dan menyebabkan daun menjadi kekuningan. Cara atasi : Siram menggunakan air suling atau air hujan. 

4. Kemarau 

Penyiraman yang tidak mencukupi sama ada jarang disiram atau disebabkan kemarau. Cara atasi : Siram mengikut jenis tumbuhan. 

5. Kelembapan rendah 

Kelembapan udara turut menyumbang daun menjadi kekeringan atau terbakar seterusnya gugur. Cara atasi: Tanam pokok di tempat yang mengandungi air dan batu batu kecil. Elakkan meletak tanaman berdekatan radiator atau saluran pemanasan. 

6. Kurang baja 

Tanaman memerlukan pemakanan seimbang berupa baja sekurang-kurangnya sekali sebulan. Cara atasi: Ikut arahan penggunaan baja mengikut kesesuaian tanaman.

Related Posts